PILVI TAKALA
1981, Helsinki. Helsinki’de yaşıyor.
Takala İstanbul’a geldikten sonra erkekler için oturma odalarına benzettiği, genellikle “kahve” denen kıraathaneleri çarpıcı bulmuş. Her kahvenin belli bir grup erkek müdavimi vardır ve her gün saatlerce okey veya 51 gibi oyunlar oynayarak saatler geçirirler. Takala genç yabancı bir kadın olarak bu mekânlara girmenin kendisine bu denli zor gelmesinden etkilenmiş.
“Değiş Tokuş” için Takala kentin iki ayrı ucunda iki kahvenin müdavimi olan ve bir akşamlığına yer değiştirecek aynı isimde iki adam bulmak istemiş.
Biri Yedikuleli, biri Üsküdarlı iki Mehmet bulmuş; ama olay gecesi ikisi de gelemeyince Ömer ve Yavuz onların yerine geçmişler. Sanatçının çift ekranlı videosunda, İstanbul içindeki yolculuklarında bu iki adam kahvelerin görgüsünü, kültürünü ve toplumsal ilişkilerini anlatmaktalar. Yavuz, oyuncuların psikolojisinde, stres atmaya yönelik bu hobinin bağımlılık haline gelebileceğinden dem vurmakta. Düzenli bir arkadaş grubu için kahve rahat, ev gibi bir mekân; değişiklikten hoşlanmıyorlar; bir yabancının yeni bir kahvede oyun oynaması imkansız. Dönüş yolunda, deplasmanda oynamanın dinamikleri hakkında konuşmaktalar.
“Kahvelerdeki Kadınlar” gizli kamerayla çekilmiş, Takala ile üç Türk kadının tebdil-i kıyafet kısa saç ve pantolonlu okey oynamak için çeşitli kahvelere yaptıkları ziyaretlerin gizli kamerayla çekilmiş bir video belgeseli. Bu mekânlara bir kadının yalnız gelmesi zararsız bir tesadüf olarak görülür; ama Takala, diğer herkes gibi arkadaşlarıyla oyun oynamak için kahveye gitmek istemiş. Bunu kabul edip etmeyeceklerine müdavimlerin karar vermeleri gerekmiş. Kadınlar varken erkeklerin tepkileri genellikle sakin gözükse de, kadınlar ayrıldıktan sonra çoğunlukla bir tartışma izlenmekte.
Alexandra MacGilp
http://www.frame-fund.fi/aom/takala/
DENİZ PALAS APARTMANI