PAULINA OLOWSKA
1976, Gdansk. Varşova’da yaşıyor.
Olowska’nın seçtiği apartmanın duvarları pembe çizgili duvar kağıdından, grafiti ve boyanmış bir ada manzarasından geriye kalanlarla kaplı.
Zamanın bu izlerine dokunulmamış, ve bunlar üç ana odanın her biri için Olowska’nın dokuttuğu "Peggy Halısı", "Varşova Halısı" ve "Le Ayakkabı" isimli işlerin sunumunun bir parçası ve fonu haline gelmişler. Birer resim gibi tasarlanıp, daha sonra geleneksel Türk halıları gibi dokunan bu çarpıcı kompozisyonlar, dikkati gözden zemin seviyesine kaydırıp bir apartman mekânına yönelik alışıldık perspektifimizi değiştiriyorlar.
"Peggy Halısı", moda tasarımcısı Rudi Gerneich için çalışan manken Peggy Moffit’in imgesini temel alıyor. Rudi 1964’te bir mayo tasarlar ve Peggy’nin üzerinde sunar. Zamanında bu kıyafet oldukça kışkırtıcı bulunmuş. Buradaki haliyle Olowska Peggy’nin mayosunun yerine eski Türk halısı parçaları koyarak gücünü tarihten alan kuvvetli bir kadın imgesi ortaya koyuyor.
Yan odadaki "Le Ayakkabı" daha evcil bir gönderme taşıyor. Sanki biri içeri girerken üzerindekileri çıkarmışçasına, bir cüzdan, eldivenler ve ayakkabılar köşede duruyor; tavan süslemelerinden öğelerin de tasarıma yansıdığını görüyoruz. En büyük halı olan "Varşova Halısı", Varşova’nın doğusundaki varoşlarda bir mahalle olan Praga’nın kuşbakış bir görünümünü sunuyor.
Bir zamanlar sosyalist modernizmin ideal imgelerinden olan stadyum şimdi korsan kaset, CD, sigara ve alkol satılan bir pazar yerine evsahipliği yapıyor. Olowska’nın işleri Lukas Duwenhögger’in tablosu "Pazar Öğleden Sonra"yla bir diyaloğa giriyor, özellikle de kumaştaki süs motiflerine yaptıkları benzer göndermeler aracılığıyla. Bunun sonucunda bütün apartman moda, ev hayatı ve kent hakkında düşünmek için bir mekân haline geliyor.
November Paynter
www.olowska.roundtheworld.com
DENİZ PALAS APARTMANI