HÜSEYİN ALPTEKİN
1957, İstanbul. İstanbul’da yaşıyor.
Alptekin’in Venedik’teki San Marco bazilikasının cephesinde bulunan dörtlü at heykeline duyduğu saplantı bu projenin ilham kaynağı olmuştur. Atlar esas olarak İstanbul’da yapılmış ve 1204 yılında Haçlılar tarafından çalınana dek Sultanahmet’teki Atmeydanı’nda sergilenmişlerdir. 2003’te Alptekin bu garip ve sıra dışı heykellerin büyüsü ve gerçekliğini sorguladığı araştırmayı başlatmıştır. Aslında bu heykelleri geri getirmeyi planlamıştır; ama bu süreç esnasında binicilikle ilgili heykellerin dili ve anlamlarına olan ilgisi de artmıştır. Avrupa’daki at heykellerini belgelemeye başlamış, bu tip heykellerin kentlerdeki konumu, imparator, kral ve kahramanların gücünü somutlaştırma biçimleri üzerine kafa yormuştur. Bunların yanında binicisiz dörtlü at heykeli ise başka bir fikri temsil etmektedir.
Sonuçta sanatçı Venedik’ten sergi boyunca kullanmak üzere heykelin kopyalarını ödünç almayı başarmıştır. 800 yıl sonra İstanbul’da tekrar karşımıza çıkmasının yanı sıra, bu eser kahramanlar ve önderler, kamusal sanatın tarihi ve böyle bir çalışmanın bugün bizim için anlamları üzerine düşünme önerisidir. Platform’da geniş bir yelpazeyi kapsayan araştırma malzemesinden farklı parçalar Alptekin’in kendi görsel kurgusuna göre düzenlendi ve sergileniyor. Mesela, dörtlü at heykeli Osmanlı etkisiyle yapılmış çiniler kullanılarak tekrar üretildi. Böylece bu konuda toparlanmış olan fotoğraflardan oluşan videolar, heykelin Bizans döneminden beri maruz kaldığı etkinin derin izlerini yansıtırken bir yandan da çiniler sayesinde farklı iki kamusal sanat tarzının bir araya geldiği bir esere dönüşmüştür.
Charles Esche
PLATFORM GARANTİ GÜNCEL SANAT MERKEZİ