GARDAR EIDE EINARSSON
1976, Oslo. New York’ta yaşıyor.
Garanti Binası'nın ikinci katında bir yan odada Gardar Eide Einarsson'un İstanbul'da çektiği siyah beyaz fotoğraflar sergileniyor. Ucuza basılmış ve duvara iğnelenmiş bu fotoğraflarda bir tasarruf rejimi ve tasasız bir estetik hissediliyor. Fotoğraflarda pek bir şey olup bitmiyor, görecek fazla bir şey, bir macera yok. Ama bu umursamaz üslup aldatıcı olabilir sadece. Einarsson daha önce de, bunlar gibi, sokaktan sanat mekânına, özellikleri gizlenmeden taşınmış fotoğraf ve nesneler gerçekleştirmişti. Burada da, terör saldırılarının ardından İstanbul'da yürüyüşlere çıktı. Kentsel engelleri, güvenlik bariyerlerini ve ev yapımı, gündelik tasadüfi anıtları buldu.
Bunlara özellikle İstanbul'da bol bol rastlanıyor çünkü burada bireysel inisiyatifler, kurumsal engeller ve belediye yapıları arasında pek az fark var. Çoğu icat edilmiş, dönüştürülmüş, geçici ve ad hoc olgular. Son birkaç senede bomba eylemlerinden payına düşeni fazlasıyla almış bir kent olarak İstanbul güvenlik önlemlerinde ancak kozmetik birkaç değişiklik yaptı. Einarsson'un Deniz Palas'ın çatısındaki hafif işi "Dünya Senin" gibi, fotoğraflar da, zayıf ve indirgenmiş bir görsellik ortaya koyarak bir sanat eseri ile hayalkırıklığı arasında gidip geliyorlar. Bu, ayrıcalıklı olana duyulan arzunun getirdiği beklentileri silip atıyor. Söyleşmeye başlamak için bir aracı olan bu şeylerin alçakgönüllülüğü ve siyasi potansiyeli, tüm pazarların anası olan gençlik pazarı, kendini beğenmiş bir "cool"un hizmetindeki alt kültür estetiğiyle karıştırılmamalı.
Vasıf Kortun
DENİZ PALAS APARTMANI | GARANTİ BİNASI