CERITH WYN EVANS
1958, Llanelli. Londra’da yaşıyor.
Cerith Wyn Evans bu çalışmasında İkinci Dünya Savaşı boyunca düşman uçaklarına karşı Avrupa göklerini taramak için kullanılmış Amerikan Ordusu’na ait bir uçaksavar projektöründen yararlanmaktadır. Wyn Evans, söz konusu makineyi daha önce iki kere kullanmış, her defasında özel olarak seçilmiş bir şiiri Mors şifresi ile yayınlamıştır. 1835’te Amerika’da teller üzerinden geçen elektrik sinyalleri vasıtası ile iletiler göndermek için tasarlanan Mors alfabesi, bilindiği üzere Latin alfabesinin değişik harflerini temsil eden kısa ve uzun vurumlu ikili bir sistemi esas almaktadır. Şifre fikri, Wyn Evans’ın sanatı ile oldukça ilişkilidir; zira sanatçının birçok işi nesnelerin bir bağlamdan diğerine geçişkenliğini içermektedir.
“Ayrılma ve Birleşme 05” bu türden birçok transferi konu almaktadır. Bir şiir, bir şifreye ve sonrasında ışığa dönüşmektedir. Bir savaş makinesi, öncelikle bir barış dönemi bağlamına taşınmakta, ardından lirik bir anlayışa hizmet etmektedir. Çalışma, gece, parıldayan bir fener işlevi görmektedir – fakat tam olarak ne söylemektedir? Wyn Evans’ın İstanbul için seçtiği metin 15. yüzyılda Osmanlı sarayında yaşamış Mihri Hatun’un Türkçe bir şiiridir. Zekası, güzelliği ve skandallarla dolu ilişkileri ile olduğu kadar ince aşk şiirleri ile de ün yapmış olan Hatun, Osmanlı toplumunun çok sesliliğinden bir örnektir. Wyn Evans Türkiye’nin geçmişinden girift bir mesajı bugüne göndermektedir.
Mark Sladen
Habdan açtım gözüm nagah kaldırdım seri
Karşıma gördüm durur bir mah-cehre dilberi
Talim sa’d oldu yahut kadre erdim galiba
Kim mahallem içre gördüm gice doğmuş müşteri
Nur akar gördüm cemalinden egerçi zahira
Kendisi benzer Muselmana libası kaferi
Gözümü açıp yumunca oldu çeşmimden nihan
Söyle teşhis eyledim kim ya melektir ya peri
Erdi cun ab-hayate mihri ölmez hasredek
Gördu çun seb zulmetinde ol ayan İskenderi
Mihri Hatun
ANTREPO NO:5