Uluslararası İstanbul Bienali Anasayfasıİstanbul Kültür Sanat Vakfı Anasayfası






















YARON LESHEM

1972, Kudüs. Kudüs’te yaşıyor.


Büyük boy ışıklı bir pano, İsrail Savunma Kuvvetleri (IDF) tarafından askerleri Filistin yerleşim bölgelerinde savaşmaya hazırlamak amacıyla kurulan bir eğitim köyünün fotoğrafı olan “Köy”ü gösteriyor. Bu genel görünümü yeniden üretmek amacıyla Leshem orta boy bir fotoğraf makinasıyla 50 resim çekip bunları birbirine kolajlamış. Sonuç, yoğun bir ayrıntıyla bu tekinsiz yapının her bileşenini resimleyen bir baskı.
Köy, ölçeğe sadık kalınarak inşa edilmiş ve bina çeşitlerinden örneklemelerle görsel ve fiziki olarak “standart” bir Arap köyünü simüle ediyor. Yine de bu işlevsiz ve kimliksiz bir prototip, dolayısıyla bir anlamda, nargile içen bir dede ve dar bir sokakta koşan sırt çantalı bir genç adamın trompe l’oeil duvar resimlerine kadar IDF’nin hayalgücünün bir ürünü. Leshem’in imgesi bu köyün fiziki gerçekliğini yakalıyor; ama onu kendi varlık nedeninin ve temsil ettiği İsrail işgalinin daha genel tarihinin fonu olarak yeniden konumlayan bir sorgulama çerçevesi içerisinde.
“Köy” ile birlikte, Leshem’in, ikinci Körfez Savaşı sırasında sanki Irak’ta çekilmiş bir dizi sahte televizyon haberinden oluşan “CNN Projesi” sergileniyor. Leshem, ittifak kuvvetleriyle beraber çalışırken canlı haber geçen bir birliğin yanına katılmış bir savaş muhabirini taklit ediyor. Haberlerden birinde “Köy”de gördüğümüz sahte sokak ve evler bir katliamın gerçekleştiği mekân olarak karşımıza çıkıyorlar. Leshem, muhabir rolünde, köyü “terk edilmiş, tamamen boş” olarak tanımlıyor, böylece medya yorumlarını ve izleyici algısını bir kez daha sorgulayan, bir gerçeklik ve kurgu katmanı daha eklemiş oluyor.

November Paynter


GARANTİ BİNASI

English Contact Printer Friendly Page Send to a friend