Uluslararası İstanbul Bienali Anasayfasıİstanbul Kültür Sanat Vakfı Anasayfası






















YAEL BARTANA

1970, Afula. Amsterdam ve Tel Aviv’de yaşıyor.


Orada bir süre kal. Ben seninle olacak, seni kutsayacağım: Bütün bu toprakları sana ve soyuna vereceğim. Baban İbrahim’e ant içerek verdiğim sözü yerine getireceğim. Soyunu gökteki yıldızlar kadar çoğaltacağım. Bu ülkelerin tümünü onlara vereceğim. Yeryüzündeki ulusların hepsi senin soyun aracılığıyla kutsanacak.
Yaradılış 26:3,4

Bartana bu bienalde “Yabani Tohumlar” adında, kendi icat ettikleri “Gilad Yerleşimi’nin Tahliyesi” adındaki bir oyunu oynayan 18 yaşındaki bir grup genci konu alan iki ekranlı bir video projeksiyon sunuyor. Oyunun başında iki genç resmi yetkilileri temsil etmek üzere seçiliyor ve grubun geri kalanını bölüp ayırarak oyunu kazanmaya çalışıyorlar. Bir daire oluşturacak şekilde birbirlerine kenetleniyorlar ve sıkıca birbirlerinin kollarına, bacaklarına, ellerine neresi gelirse yapışıyorlar. Büyük görüntü, yerleşimlerini terk etmeyi reddeden, bu yalandan protestocuların etrafında ve içinde gezinerek gençleri oyunu oynarken gösteriyor. Daha küçük görüntüde ise çığlıklarının ve atışmalarının altyazılı çevirileri okunabiliyor. Bu ikinci, imgeden tecrit edilmiş kısım, oyunla ilgisi daha az, daha açık bir şekilde siyasi ve saldırgan bir anlatı yaratıyor.
Video, İşgal Altındaki Topraklar’da, Prat Yerleşiminin çelişki oluşturacak derecede güzel manzarasında çekildi. Geri plandaki tepeler oyunun simgesel, duygusal ve şiddet dolu boyutlarına tuhaf kırsal bir fon oluşturuyorlar. Gençler üçüncü kuşak Siyonistler ve aslında İsrail’in bu bölgeleri işgaline karşılar. Yael Bartana, genellikle İsrail bağlamıyla ilişkili, ama başka çerçevelerde de yorumlanabilecek daha önceki video işlerinin bir çoğunda, ulusal ve kültürel kimliklerimizi biçimlendiren ritüellerin tuhaflığına odaklanmıştı. Bu iş, çocukların çevreleri tarafından biçimlendirilişine ve belki korkularına bir çıkış noktası, belki de daha sonra erişkinler olarak dünyada nasıl davranacaklarını öğrenmenin bir yolu olarak çevrelerini yaratıcı bir şekilde kullanmalarına imada bulunuyor.

Charles Esche


PLATFORM GARANTİ GÜNCEL SANAT MERKEZİ

English Contact Printer Friendly Page Send to a friend