Uluslararası İstanbul Bienali Anasayfasıİstanbul Kültür Sanat Vakfı Anasayfası






















SERKAN ÖZKAYA

1973, İstanbul. İstanbul’da yaşıyor.


Michelangelo’nun “Davut” heykelini ilk elden deneyimlemek, eseri insan yapımı en değerli nesne olarak nitelendiren Özkaya’nın arzusuydu. Sanatçı heykelin birebir kopyasından daha büyük ve en muhteşem kopyasını yapmasına neden olmuştur. Özkaya bugüne dek “Davut”un yalnızca turistler tarafından satın alınan süs nesneleri ve bir dizi iki boyutlu reprodüksiyonuna rastladığından bu durum onu, “Artık bu gibi unutulmaz çalışmaların asılları kalmadı; hepsi de benzerleri, kopyaları ve sahteleri üzerine kurgulanmış sözlü efsanelere dönüştüler” önermesine yöneltmiştir.
“Davut” projesini Bienal kapsamında gerçekleştirebilmek için, Özkaya üç boyutlu (3D) faksimilenin öncülerinden biri olan Profesör Marc Levoy ile temasa geçmiştir. Bu buluş esas olarak nesneleri bir yerden diğerine “fakslamak” amacına yönelik bir ev aleti olarak tasarlanmıştır. Ne var ki, bu tür bir ürünü ev ortamında kullanım için üretmenin son derece masraflı olacağının ortaya çıkması üzerine, Levoy cihazını basitleştirmeye yönelik arzusunu, faksimile işlemine en uygun şeyin bir heykel olması nedeni ile, Floransa’ya gitmek ve Michelangelo’nun “Davut” heykelini taramak suretiyle tatmin etmiştir.
Levoy’un üç boyutlu faksimile yöntemini kullanarak Özkaya, aslından birkaç katı büyüklüğünde, altın rengine boyadığı kendi “Davut”unu üretmiştir. Özkaya: “Ben mutlak güzellikle değil, çirkin bir anı olarak güzel olanla ilgiliyim” demektedir. “Bu çalışmanın Michelangelo’nun ‘Davut’unun biçiminde olduğunu bilmeseniz dahi bedeniniz ve gözünüz bunun güzel bir şey olduğunu bilecek ve bu kavrayış bir an için zamanın durmasına neden olacaktır.”
Heykel, maalesef kaidesine yerleştirilirken yıkıldı. Bu fotoğraf bu trajik kazadan birkaç dakika önce çekilmişti.

November Paynter


YOLDA

English Contact Printer Friendly Page Send to a friend