Uluslararası İstanbul Bienali Anasayfasıİstanbul Kültür Sanat Vakfı Anasayfası






















OTTO BERCHEM

1967, Milford. Amsterdam’da yaşıyor.


“‘Geçici Geçen Kişi’ isimli proje, Hobo’ların artık kullanılmayan resimsel alfabesini İstanbul’da tekrar hayata döndürüyor. ‘Hobo’ 19. yüzyılın sonuyla 20. yüzyılın ortası arasındaki dönemde A.B.D.’deki yurtsuz göçmen işçilere verilen bir isim olarak kullanılmış. Kargo trenlerine kaçak binerek ülkeyi gezen, nerede ne iş olursa yapan Hobo’lar, diğer yoldaşlarına iş bulmak ya da beladan sakınmak için bu işaretlerle yön gösterirlerdi. Genellikle tebeşir veya kömürle kaldırımlara, binalara, tren vagonlarına ve yol levhalarına çizilerek uygulanmış ve bu yolla yaygınlaşmış Hobo Kültürü, A.B.D.’de İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra büyük oranda kaybolmuş. Günümüzde ise bu işaretler yerini, cep telefonları ve e-mail’e bırakmış durumda.” (O. Berchem)

Berchem bu işaretleri, kentin Avrupa yakasının merkezi olan Taksim bölgesinde sprey boya, tebeşir, şablon ve çıkartma yöntemlerini kullanarak, binalara, duvarlara ve kaldırımlara uyguluyor. Dükkan vitrinlerine, özel şirketlerin ve konsoloslukların güvenlik kulübelerine ise bu işaretleri küçük neonlar olarak yerleştiriyor. Hangi işaretin nereye konulması gerektiğine sokak çocukları ile birlikte karar veren sanatçı, uyguladığı işaretlerin fotoğraflarını sergi mekânlarında, anlamlarını açıklayan sözlüğü ise bienal gazetesi ile dolaşıma sokuyor.
Platform Garanti Güncel Sanat Merkezi’nin ön cephesinde Türkçe, Bankacılar Caddesi’ndeki Garanti Binası’nda ise İngilizce olarak, neon ışıkları formatında karşımıza çıkan “Geçici Geçen Kişi” ibaresi izleyiciye, aynı kentin, aynı sokaklarını paylaştığımız, fakat burun buruna gelmedikçe gerçekliği hakkında düşünmediğimiz, şehrin “diğer” sakinlerinin varlığını bir kez daha hatırlatıyor.

Esra Sarıgedik Öktem

www.edbprojects.nl

YOLDA

English Contact Printer Friendly Page Send to a friend